Świat Calivan - Q&A

Jak wygląda Świat Calivan i o co tutaj chodzi?
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Votos
Posty: 25
Rejestracja: 2023-04-19
Proszę o jakieś szersze informacje o słowobrazach: jak wyglądają, jak się je tworzy, dopuszczalne wielkości, niezbędne materiały, czy są ruchome, czy statyczne, czy są kolorowe, czy ich tworzenie wymaga zdolności magicznych, jak długo trwa nauka ich tworzenia, czy są drogie, jak bardzo są powszechne, czy to nowy czy stary wynalzek itd
Jedyna wzmianka na ich temat na razie znajduje się w Przewodniku w rozdziale o profesjach.

Awatar użytkownika
Bubeusz
Posty: 1444
Rejestracja: 2021-06-13
Niewiele wiemy, ale powiem Ci, jak ja sobie to wyobrażam.

Słowobrazy to połączenie obrazków, często reliefów, płaskorzeźb, oraz tekstu. Tekst wplatany w obraz, stanowiący jego dekorację i ornamentację. Widzę go tak jak w islamie, że sam w sobie jest pięknym wzorem, formą.

Jak to wygląda?
Zazwyczaj kolorowe, ale utrzymane w zamkniętej palecie, np. dwóch mdłych kolorów tynku w stylu sgraffito, że zdrapana warstwa pierwsza ukazuje inny kolor warstwy drugiej, plus np. złoto plus jakiś kolor akcentujący, np czerwony. Można np zrobić tak, że kolor akcentujący ma swoją symbolikę i stosuje się taki, jaki jest adekwatny do przedstawianej sceny.

Efekty specjalne
Efekty specjalne uzyskiwane głównie światłocieniem, uwzględnianie wędrówki słońca i rzucanych cieni, aby tworzyć iluzję ruchu, przestrzeni i głębi.
Na bogatszych świątyniach obecność mechanicznych elementów, że np jakiś byt macha cyklicznie ręką, albo wskazuje godziny na zegarze, albo zmienia się w jakiś inny sposób w zależności od pory dnia. Raczej proste efekty w stylu wahadełka, tarcz, przesuwni, zegara z kukułką. Mogą zawierać jakieś proste maszyny w stylu barometrów, termometrów, eterometrów itp, lub kryształy, które by coś zasilały albo świeciły w nocy, czasem zgrzytały iskrami czy maleńkimi piorunami.

Co się rzeźbi?
Sceny przedstawiają głównie życie mitycznych bohaterów i bogów, archetypów i wielkich postaci historycznych. Tematyka religijna jest dominująca, poza postaciami zdarza się rzeźbić symboliczne przedmioty, atrybuty, czy też zwierzęta i byty eteryczne. Proces myślowy ilustruje się tekstem i symbolami, ikonami wokół głowy, antropomorficzne przedstawianie emocji, targających człowiekiem sił itp. Tła i krajobrazy raczej są rzadkością, nie stosuje się też perspektywy. Sam wydźwięk stylowy mógłby iść trochę w ryciny średniowieczne połączone z hieroglifami i rzeźbami egipskimi. Powszechne motywy integracji tekstu z obrazem, ludzie trzymający kartki z tekstem, księgi, tekst na flagach, zdobiący ubrania, wstęgi z tekstem lecące z trąb czy ust, trzymane przez aniołki itp.

Naturalnie to moje wyobrażenie, możesz ten pomysł dopieścić też, jeśli chcesz :)

Awatar użytkownika
Votos
Posty: 25
Rejestracja: 2023-04-19
Ok dzięki. Teraz inna kwestia. W tym wątku był temat o iluzjach świetlnych, fizyczny i umysłowych. Czy coś stoi na przeszkodzie by zdetermonowany mag poznał i umiał wykonać je wszystkie?

Awatar użytkownika
Bubeusz
Posty: 1444
Rejestracja: 2021-06-13
Myślę, że nie, tylko by trzeba rozkminić, z jakich kręgów magii musiałby korzystać, żeby tworzyć je wszystkie, a im więcej kręgów tym dłuższa i trudniejsza nauka. Więc generalnie na pewno nie byłoby to osiągalne dla młodego adepta.

Awatar użytkownika
Szary Pies
Posty: 103
Rejestracja: 2022-09-13
Z chęci odkurzenia tego dość kluczowego, jak mniemam, wątku, ale, przede wszystkim, z autentycznej ciekawości pozwolę sobie zadać pytanie o skorplingi. Jak u nich z inteligencją? Potrafią mówić? Dogadują się jakoś z innymi rasami i kulturami? Tworzą jakieś państwa, plemiona czy też coś w rodzaju stad? Czy zdarza się, że poszczególne skorplingi żyją i nieźle funkcjonują w społecznościach zdominowanych przez inne rasy?

Ten sam zestaw pytań chciałbym odnieść do wszystkich najstarszych oraz ich olbrzymów.

Awatar użytkownika
Bubeusz
Posty: 1444
Rejestracja: 2021-06-13
No to tak.
Skorplingi porozumiewaja sie i maja zlozony jezyk, ale sa mega prymitywne. To cos w rodzaju pierwotnych ludzi, no i rownie agresywne. Do tego ich ulubionym pokarmem jest ludzkie mieso. Raczej sa traktowane jak typowe potwory do zabijania niz cos, co tworzy kulture. Nie korzystaja z narzedzi, ale swymi szczypcami sa w stanie duzo osiagnac. Buduja chatki - lepianki z gliny, gowna, piachu, co tam znajda. Nie maja wyzszych potrzeb, nie dążą do wygód i nie tworza sztuki.

Co do innych hybryd - mrezowie i inne kotowate tak, maja wysoka kulture plemienna i tak, sa w stanie nauczyc sie ludzkiego jezyka i (jako tako) zycia w spoleczenstwie - patrz postać Futrzaka ;) Genialnie oddał trudności asymilacyjne.

Centaury raczej stronią od ludzi, nie budują domów, choć umieją w języki i są dość pokojowe, raczej uciekły w niedostępne rejony z powodu niegdysiejszych prześladowań.

Nie wiem co tam jeszcze. Inne hybrydy są dość rzadkie. Są jeszcze jaszczury, ale one są już cywilizowane i dość dobrze opisane jako kultura Gadian.

Teraz Najstarsi.
Zerkowie - tak, kultura plemienna, poziom rdzennych Indian przed konkwistą. Przyjaźni, ale nie schodzą z gór.
Ogniacze - nie, potwory bez kultury, chociaż można pogadać i mają ogromną wiedze.
Mermeni - tak, jakąś tam podwodną kulturę mają, ale są nieme. Kontakt z reguły polega na zostawianiu rzeczy na brzegu i rano odbieraniu innych rzeczy. Czasem na pisaniu znaków na piasku.
Garbale - tak i nie, tworzą kulturę prymitywną, trochę jaskiniowców, trochę nomadów, aborygenów, hordy mongolskiej. Idą i plądrują i idą dalej. Za głupi na dyplomację i asymilację. Ale w podstawowych rzeczach da się dogadać. Garbal w mieście budziłby szok i alarm, trochę jak wypuszczony z klatki goryl.

Co do olbrzymów - tu rzecz jest na tyle rzadka, że rozpatrywałbym każdego osobnika indywidualnie.

Czy w miarę dobrze odpowiedziałem na pytanie? xD

Awatar użytkownika
Szary Pies
Posty: 103
Rejestracja: 2022-09-13
Bardzo dobrze. :)

Jak rozumiem, można na luzie stworzyć postać skorplinga czy garbala, tylko trzeba ich prowadzić bardziej jak neandertali niż jak homo sapiens sapiens, natomiast przy innych wymienionych w Twoim poście rasach trzeba po prostu zwracać uwagę, że są przeważnie totalnie specyficzni i niedostosowani do stałego życia w kulturach ras powszechnych.

Co do olbrzymów, to raczej nie nadają się na postaci graczy (choć wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń, jak to śpiewała p. Lipnicka), natomiast można ich wprowadzić oszczędnie do sesji jako ciekawą i wyjątkową postać-osobliwość, choć nie aż tak wyjątkową jak smoki, które praktycznie wyginęły.

Nawiasem mówiąc, proszę o komentarz i sprostowanie, jeżeli te moje mętne wywody zawierają stwierdzenia ostro godzące w calivański kanon. ;)

Awatar użytkownika
Bubeusz
Posty: 1444
Rejestracja: 2021-06-13
Tak, ale ciężko będzie grać skorplingiem czy garbalem, bo wszyscy inni gracze powinni wtedy albo chcieć nas zaciukać, albo się nas bać i uciekać xd wiesz, co mam na myśli.

Co go olbrzymów - tak, raczej zachowałbym ich na jakieś epickie momenty w fabule. Są rzadkością i to taką, że informacja o lokalizacji któregoś z nich szybko obrasta lokalnymi legendami i tak dalej. Budziłyby fame chodząc po mieście.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości